Under början av 2014 har vi bevittnat en mängd människor som gått ut med att de inte är feminister utan istället kämpar för jämlikhet. När man frågar en ovetande person vad det innebär att vara feminist är det flera som svarar att feminister hatar män, men så ligger det inte till.
 
 
Feminismen handlar inte om att hata män, feminismen handlar om att man som kvinna ska kunna ha samma lön som en man med lika jobb, att man ska kunna klä sej som man vill utan att bli utpekad som hora eller att det ska vara en antydan till att man är villig till att bli sexuellt utnyttjad. För att de finns de som tycker att det är okej att våldta en som är medvetslös, för att var fjortonde sekund våldtas en kvinna i Sydafrika, för att vi lever i en värld där vi lär tjejer att passa sig för att bli våldtagen men inte lär pojkarna att inte våldta. För att sexism som bortförklaras som skämt inte är mindre kvinnohatande, för att det inte är en självklarhet för en kvinna att äga sin egen kropp och för att förändra patriarkatets bild av mannen som en aggressiv varelse som inte kan kontrollera sina begär. Ja ni ser, listan är lång och den slutar inte där.

För mig är det en självklarhet säga att jag är feminist, men det betyder inte att jag tycker att män är mindre värda, att jag hatar dem eller önskar de all den orättvisa som en kvinna får ta bara för att de inte har en snopp.

 

 

 

 

Feminismen är en rörelse som sätter fart på allt de som borde vara en självklarhet men ändå är så långt borta, jämlikheten borde vara en självklarhet men det borde även vara en självklarhet för en kvinna att kunna gå ut på gatan utan att vara rädd.

Jag tycker att det är synd att de som går ut som feminister får så otroligt mycket skit kastad över sig, de blir hotade och hatade dagligen bara för att de vågar stå upp för andra människor men även sig själv. Det är verkligen inte okej. 

Det är ledsamt att det finns en sådan brist på respekt för varandra att man går så långt att man nästan gör vad som helst för att få en annan person att må illa både psykiskt som fysiskt. Skärpning samhället.

Jag är stolt över att vara Socialdemokrat och SSUare då vi är ett feministiskt parti och jag kommer att fortsätta driva frågan framåt tillsammans med mina partikamrater.

Länge leve feminismen!

 

1 kommentarer

Fredrik

21 Mar 2014 16:11

Så sjukt bra skrivet! Å så sant!
Vi alla kämpar vidare för ett rättvist sammhälle.
Starka tillsammans <3

Kommentera

Publiceras ej